Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Nasza 9 :-)

Szkolna dyskoteka na Dzień Chłopaka

Bieg po Uśmiech

 

 

Europejski Rajd Nordic Walking "Bądź aktywny i zdrowy"

Szlakiem Piastów

Gramy w Bowling

Biedroneczki na warsztatach plastycznych

Koncert kolęd i pastorałek w Klubie Szczak

Gramy z WOŚP

Wycieczka do planetarium

Warsztaty Taneczne

Żeby ciągle zdrowym być muszę wciąż aktywnie żyć

Śniadanie Daje Moc

„Czas na bajkę”

Aktywne Przerwy

Turniej eliminacyjny Mistrzostw Jaworzna w mini piłce nożnej

MasterChef

Dzień Dziecka

Wiosenna pizza w przedszkolu

Festyn rodzinny

Pola nadziei

Walentynki

Marzycielska Poczta - piszemy listy

Dzień Dyni

Zabawa karnawałowa u przedszkolaków

„Czytam z klasą lekturki spod chmurki" – działania projektowe

Czytam z klasą lekturki spod chmurki” to międzynarodowy projekt edukacyjny, wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas 1-3. Edycja, w której wzięła udział klasa druga ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Henryka Sienkiewicza w Jaworznie, nosiła tytuł „Poznajemy zawody” i była już trzecią edycją tego niezwykle interesującego projektu, który skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych, świetlic i bibliotek szkolnych, a także ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu całego kraju oraz zagranicznych szkół polonijnych. Autorką programu jest Honorata Szanecka - dyrektor i nauczyciel w Szkole Podstawowej w Klonowie, partnerem natomiast Wydawnictwo MAC Edukacja. Honorowym patronatem projekt objęli: Minister Edukacji i Nauki, Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty, Mapa Karier, Wydawnictwo Dwukropek oraz Portal Niezbędnik Nauczyciela.

Realizację projektu w naszej szkole rozpoczęliśmy w październiku 2021 roku. Pierwszym krokiem było wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie organizatora. Następnie zapoznanie uczniów oraz rodziców z założeniami projektu oraz zebranie wymaganych przez organizatora zgód na udział oraz wykorzystanie wizerunku uczestników. Cały projekt podzielony był na trzy etapy zwane modułami. Do każdego z nich autorka proponowała odpowiednie lektury oraz zadania do wykonania. Dla nauczyciela dostępny był przez cały okres trwania projektu „Niezbędnik nauczyciela”, w którym znajdowały się wszystkie materiały, scenariusze, plakaty, bannery i lekturniki dla uczniów i nauczycieli”

 

Moduł pierwszy, nosił tytuł „Podróże małe i duże”. Uczniowie klasy drugiej wybrali do przeczytania lekturę Adama Bahdaja pt.: „Pilot i ja”. Przy wyborze konkretnego tytułu ważne dla nas były preferencje dzieci oraz dostępność lektury w bibliotece szkolnej. Pierwsza książka, którą wybraliśmy zapoznawała dzieci z zawodem pilota i pod tym kątem realizowane były kolejne zadania. W każdym module pierwsze zadanie było obowiązkowe i polegało na uzupełnieniu przez dzieci lekturnika, np. pokolorowanie okładki i uzupełnienie stron związanych z przeczytaną lekturą.

Dwa kolejne zadania można było wybrać spośród kilku zaproponowanych. Nasza grupa wybrała zaprojektowanie i wykonanie zakładki do książki, która będzie nawiązywały do przeczytanej lektury, a także zorganizowanie szkolnego Dnia Postaci z Bajek, który przypadał 5 listopada. Powstały przepiękne zakładki, a zabawy w trakcie Dnia Postaci z Bajek było bez liku. Wszystkie dzieci były pięknie przebrane za swoich ulubionych bajowych bohaterów, było głośne czytanie bajek, zabawy integrujące w klasach, np. Ja mam, kto ma?, a także bajkowa fotobudka. Ostatnie działanie w każdym module było obowiązkowe i polegało na realizacji wybranych zadań umieszczonych w scenariuszu zajęć. My wysłuchaliśmy „Rozchmurzonego opowiadania na powitanie” oraz listu od chmurki Tosi. Później weszliśmy do miasta zawodów aby jak najlepiej poznać zawód pilota. Następnie utworzyliśmy w kilku grupach biura detektywistyczne, stworzyliśmy do nich plakaty i wymyśliliśmy okrzyki, a każda grupa przygotowała rysopis podejrzanego. Ostatnie zadanie w każdym scenariuszu polegało na przeprowadzeniu wywiadu z przedstawicielem danego zawodu. Ponieważ nie udało nam się zaprosić pilota, w jego rolę wcielił się jeden z uczniów klasy drugiej – Leon. Wywiązał się ze swojej roli znakomicie, był świetnie przygotowany, a na wszystkie zadawane pytania odpowiadał jak prawdziwy profesjonalista. Tym wywiadem zakończyliśmy moduł pierwszy, a po przesłaniu sprawozdania do organizatora uczniowie uzyskali potwierdzenie realizacji.

 

Moduł drugi trwał od stycznia do końca marca 2022 roku i nosił tytuł „Naukowy zawrót głowy”. Dzieci zdecydowały się przeczytać książkę pt.: „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy i w związku z tym zapoznawały się z zawodem nauczyciela. Ciekawym zadaniem, które wybraliśmy do zrealizowania była „Lektura w pudełku”. Do pudełka po butach dzieci włożyły różne rzeczy, które kojarzyły im się z przeczytaną lekturą, a następnie siedząc w kręgu przedstawiały je klasie. Kreatywność i pomysłowość drugoklasistów była niezwykła i zaskoczyła mnie bardzo pozytywnie. W tym module uczniowie przygotowywali również komiksy dotyczące wybranych przygód Pana Kleksa i odwiedzili miasto zawodów. Na zakończenie działań drugoklasiści przeprowadzili wywiad z nauczycielem. Tym razem zaproszonym gościem była pani Renata Dyląg – dyrektor naszej szkoły, która cierpliwie i wyczerpująco odpowiadała na wszystkie pytania dzieci.

Moduł trzeci „Na ratunek” rozpoczęliśmy w kwietniu, a wszystkie działania zakończyliśmy w maju 2022 roku. Tym razem oprócz uzupełnienia lekturnika i wejścia do miasta zawodów zorganizowaliśmy „Lekcję pod chmurką” w naszym pięknym ogrodzie szkolnym. Lekturą, wybraną do przeczytania była książka Czesława Janczarskiego „Jak Wojtek został strażakiem”. Uczniowie realizując ten moduł przygotowywali również lapbooki związane z treścią przeczytanej lektury. Na zakończenie, w ramach wywiadu z przedstawicielem wybranego zawodu do szkoły przyjechali strażacy z Ochotniczej Straży Pożarnej na Osiedlu Stałym w Jaworznie. Oprócz oczywiście mnóstwa pytań ze strony dzieci, były również pokazy sprzętu strażackiego oraz pokaz gaszenia pożaru.

Po przesłaniu sprawozdania z ostatniego modułu uczniowie uzyskali potwierdzenie jego realizacji, a także Certyfikat ukończenia międzynarodowego projektu edukacyjnego „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”.

 

Po zrealizowaniu trwającego cały rok szkolny projektu chciałabym zachęcić wszystkich nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, wychowawców świetlicy oraz bibliotekarzy do realizacji jego kolejnej edycji w swoich klasach czy grupach. Projekt był niezwykle ciekawy i kreatywny. Rozbudzał u uczniów ciekawość literacką, rozwijał aktywność czytelniczą i doskonalił czytanie ze zrozumieniem. Zachęcał dzieci do zgłębiania wiedzy na temat cech i kompetencji osób wykonujących różne zawody, integrował zespół klasowy, rozwijał kreatywność oraz kształtował umiejętność posługiwania się technologią komputerową (miasto zawodów).

Materiały udostępnione przez autorkę były bardzo ciekawe i doskonale przygotowane, a wszelkie wątpliwości można było rozwiać zadając pytanie na grupie Facebookowej lub zajrzeć do bazy pytań i odpowiedzi na stronie projektu.

Najlepszą chyba rekomendacją do realizacji projektu w kolejnych latach będą słowa uczniów klasy drugiej, że było extra, że bardzo im się podobało i są zadowoleni ze wszystkiego co robili.

Dla zainteresowanych polecam stronę internetową:

PROJEKTY Z KLASĄ | Niezbędnik Nauczyciela (niezbedniknauczyciela.com)

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2022-06-25 10:30przez:
Opublikowano:2022-05-27 10:38przez:
Podmiot udostępniający: Szkoła Podstawowa nr 9 im. Henryka Sienkiewicza w Jaworznie
Odwiedziny:69

Rejestr zmian

  • Brak wpisów.

Banery/Logo